Köp & leveransvillkor
Alla priser på bengans.se är i SEK ( Svenska kronor inklusive moms)
Leveranser
Förhandsbokningar
Outlösta paket
Fraktavgifter
Hämta i butik
Betalningsalternativ
Ångerrätt
Reklamation
Personregister
Fel i publicering
Tvist
Leveranser
Vi använder Bring inom Sverige som levereras till ditt närmaste ombud (om du inte väljer ombud/paketbox själv) och med full spårbarhet. Du får sms när varan kommit fram till ombudet så det är viktigt att du anger mobilnummer vid beställning. Leveranstiden för Bring är 1-2 arbetsdagar inom Sverige. Restleveranser skickas ut så fort Bengans får in skivan från leverantör
Bengans Webbshop har lager i Göteborg och vi expedierar din order snarast möjligt. Finns samtliga artiklar i din order på lager så skickas de 1-4 arbetsdagar efter din beställning. Är artikeln ej i lager kommer den normalt i lager igen inom ett par dagar. Om du beställer flera artiklar och någon är slut på lager så inväntas rester innan ordern skickas. Inom 10-15 dagar skickas det som finns levererbart och restnoterade artiklar efter det skickas fraktfritt. Beställer du ännu ej släppta artiklar med olika releasedatum så behöver du lägga separata ordrar för att få leverans vid releasedatum, annars inväntas alltid sista releasedatum innan hela ordern skickas. Detta gäller ej "Hämta i butik".
Kontakta oss gärna om du säkert vill veta om artikeln finns i lager eller ej. Restnoterade artiklar skickas alltid fraktfritt så fort de finns i lager igen. Både skivbolagen och vi har största intresse av snabb leverans och skickar din beställning så snart det är möjligt.
Vi levererar till stora delar av världen* och använder oss i första hand av DHL utanför Sverige. Läs mer här.
* Vi levererar inte till Nordirland, Ryssland, Belarus eller Brasilien för tillfället.
Vi förbehåller oss rätten att neka order och leveransspärra kund.
Förhandsbokningar
Du kan beställa artiklar som ej är släppta ännu. Istället för KÖP-knapp har dessa artiklar en BOKA-knapp. Dessa skickas från oss dagen innan releasedag.
Om du gör en beställning som innehåller både kommande och redan släppta artiklar så skickas din order först i samband med den sist släppta artikeln. För att få leverans vid respektive release, lägg separata order. Gäller ej Hämta i butik.
Observera att det händer att releasedatum flyttas fram av skivbolagen. För aktuell releasedatum på en viss titel kan du alltid besöka vår hemsida.
Outlösta paket
Om du inte hämtar ut din beställning debiterar Bengans en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, f.n. 150 kr plus fraktavgiften. Ny order godkänns först efter att denna avgift är betald.
Fraktavgifter
Fraktavgiften för din order visas i varukorgen innan du väljer betalningssätt. Order över 300 gram samt alla som innehåller skrymmande artiklar som exempelvis vinyl, skickas med Bring Parcel. (Om du inte väljer hemleverans) Fraktavgiften beräknas utifrån vikten på din order. Alla restleveranser är fraktfria.
Fraktavgifter inom Sverige
Ej skrymmande ordrar upp till 300 gram - 39 kr
Ordrar över 300 gram upp till 2300 gram - 49 kr till 79 kr
Ordrar över 2300 gram - 99 kr till 250 kr
För fraktavgifter utanför Sverige, klicka här. Hämta i Butik (Fraktfritt)
Du kan också välja "Hämta i butik". Då kommer varan till den butik du väljer. Du betalar som vanligt i kassan på webben. När din order är färdig att levereras får du ett mail. Ta med mailet och legitimation till butiken. ( Beroende var skivan finns -I butik eller webblager kan det ta olika lång tid tills din order är klar.)
Välj detta om du vill hämta ordern på Stigbergstorget 1
Välj detta om du vill hämta ordern i Stockholm.
Om du inte hämtar ut din Hämta i butik-beställning inom 4 veckor efter att leveransbesked har skickats - debiterar Bengans en hanteringsavgift, f.n. 150 kr.
Betalningsalternativ
Kortbetalning
Visa eller Mastercard via Qliro.
Observera att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt konto-/kreditkort vid ordertillfället även om din beställning inte kan levereras omgående.
Direktbetalning Internetbank via Klarna Checkout. Ingen extra avgift.
Fungerar med bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Endast inom Sverige.
Faktura
När du väljer att betala din faktura kan du välja mellan "Faktura 14 dagar" eller lite längre ( se i kassan).
Observera avtal vid Qliro Faktura
När du betalar via Qliro faktura ingår du ett avtal med Qliro. Detta avtal innefattar bland annat att du godkänner Qliro som ansvariga för betalningen. GDPR och det avtal du ingår med Qliro hindrar Bengans från att ta ansvar vid eventuella tvister angående din betalning. Alla frågor rörande din betalning, återbetalning osv hänvisar vi till Qliro kundtjänst. Vill du läsa mer om Qliro och deras villkor kan du göra det här: https://se-support.qliro.com
Qliro
Visste du förresten att de som väljer att betala via Qliro-appen minskar risken att missa sin betalning med hälften. Du kan ta ner appen här:
Ångerrätt
Som kund har du alltid 14 dagars öppet köp från att du mottagit varan. Du står själv för returfrakten. Är den returnerade varan ej i originalskick har Bengans rätt att göra en värdeminskning - under förutsättning att varan har blivit hanterad i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskap eller funktion. Faktura/följesedel skall alltid bifogas vid ångerköp så att vi snabbt och smidigt kan handlägga ditt ärende.
Vid retur av fakturaköp krediteras fakturan när vi mottagit returen. Vid retur av kontokortsköp returneras beloppet till det konto som är kopplat till kontokortet som användes vid köptillfället. Vid retur av Swish-köp returneras beloppet till det konto som är kopplat till det använda Swish-numret.
Ångrar du köp behöver du kontakta oss innan du returnerar varan och ange på följesedeln att det är retur pga ångerrätt.
Adress för returer: ( Skicka inte förrän du fått svar från oss.)
Bengans E-Handel
Slakthusomr. Hall G,
415 02 Göteborg
Önskar du använda Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätten går det också bra. Du hittar det på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
Reklamation
Har du fått en defekt/trasig produkt, fått fel produkt eller annan felleverans? Vänligen kontakta oss via vårt formulär som du hittar här, innan du returnerar varan så löser vi problemet. Kontakta oss omgående, men senast inom 14 dagar från leverans. Meddela oss ditt ordernummer samt vad som är fel med din order vid kontakt med oss. Returen ska vara förpackat väl i emballage utöver originalförpackning och skicka alltid med följesedeln och information om vad som är trasigt/defekt/fel.
För att din reklamation ska vara giltig måste du kontaktat oss via mejl inom 14 dagar, vi återkommer till dig snarast möjligt.
Har du ej mottagit din leverans måste du reklamera detta via mejl inom 3 månader.
(Du har alltid rätt att reklamera en vara inom tre år enligt svensk lag, alla reklamationer måste godkännas av Bengans innan de skickas tillbaka.)
Personregister
Bengans lagrar sina webbshop-kunders kontaktuppgifter i ett register. Vi sparar ej personnummer. Uppgifterna används i syfte att upprätthålla en god kundrelation och för att du som kund skall kunna ta del av intressanta erbjudanden. Du kan när som helst tacka nej till att få sådana erbjudanden och du kan alltid ta del av vilka kontaktuppgifter som finns registrerade hos oss.
Bengans Skivbutik AB är medlem i Svensk Handel, som tar tillvara och bevakar dina intressen som konsument.
Fel i publicering
Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller säljas slut.
Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Bedrägerier och falska beställningar polisanmäls.